Lubelskie na Targach Turystycznych ITB 2009 w Berlinie
15 marca br zakończyły się w Berlinie Międzynarodowe Targi Turystyczne ITB Berlin 2009 – największe na świecie spotkanie branży turystycznej.
Statystyki podawane przez organizatorów i obserwacje własne zdają się dowodzić, że pogorszenie sytuacji gospodarczej na świecie nie spowodowało zmniejszenia zainteresowania podróżami urlopowymi. W ciągu 5 dni targowych pierwsze trzy były przeznaczone dla branży turystycznej – uczestniczyły w nich media (prasa, radio, telewizja), organizatorzy turystyki i inni przedstawiciele branżowych jednostek turystycznych. W sumie targi odwiedziło 178 971 osób w tym 110857 w pierwszych 3 dniach branżowych i 68114 klientów indywidualnych w pozostałych 2 dniach.
Stoisko Regionu Lubelskiego cieszyło się zainteresowaniem wśród gości z branży turystycznej jak też wśród turystów indywidualnych, choć preferencje Niemców - potencjalnych turystów koncentrują się głównie na północno-zachodniej Polsce.
Organizatorem prezentacji Regionu Lubelskiego na targach w Berlinie była Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego w Lublinie. Stoisko Lubelskie tworzyli również przedstawiciele głównych ośrodków informacji turystycznej w województwie: Centrum Informacji Turystycznej w Białej Podlaskiej, Chełmskiego Ośrodka Informacji Turystycznej, Lubelskiego Ośrodka Informacji Turystycznej, Zamojskiego Ośrodka Informacji Turystycznej. Swoją ofertę turystyczną prezentowali przedstawiciele Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Lublinie i Leśnego Kompleksu Promocyjnego w Janowie Lubelskim. W Berlinie prezentację Lubelszczyzny wzmocnili swoją obecnością i przygotowanymi materiałami promocyjnymi przedstawiciele Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Bogatą ofertę przygotowała Lokalna Organizacja Turystyczna „Kraina Lessowych Wąwozów”.
Najczęściej zadawane pytania przez odwiedzających stoisko Regionu Lubelskiego dotyczyły możliwości zwiedzania zabytków i miejsc związanych z kulturą i historią Lubelszczyzny, a także możliwością odwiedzania miejsc związanych z tragiczną historią drugiej wojny światowej – szczególnie w kontekście zagłady narodu żydowskiego. Pytano o możliwości uprawiania turystyki aktywnej – rowerowej i wodnej.
Bogatą ofertę zawartą w materiałach promocyjnych prezentowanych na stoisku uzupełniały bardzo charakterystyczne zdjęcia ukazujące: piękną dolinę Wisły i przytulony do niej Kazimierz Dolny; zdjęcia Zamku Lubelskiego i wnętrze Kaplicy Zamkowej pokryte unikatowymi freskami bizantyńsko-ruskimi oraz Rynek Wielki renesansowego „miasta idealnego” - Zamościa.